نیروگاه خورشیدی در ارومیه

نیروگاه خورشیدی در ارومیه

یک نیروگاه خورشیدی از نور خورشید برای تامین انرژی استفاده می کند. از آنجایی که نور خورشید رایگان و تجدیدپذیر است، می توان از آن برای تامین برق خانه و محل کسب و کار استفاده کرد. هزینه راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی شاید در ابتدا زیاد به نظر برسد، اما این هزینه در مدت کوتاهی جبران خواهد شد و هزینه برق مصرفی شما را به حداقل کاهش خواهد داد. شهر ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب از شرایط مطلوبی برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی در ارومیه برخوردار می باشد.

همچنین استفاده از نیروگاه برق خورشیدی باعث کاهش وابستگی شما به شبکه توزیع برق خواهد شد. این بدان معناست که می توانید در مواقع اضطراری خانه خود را بدون اتکا به شبکه برق روشن کنید. شما می توانید از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق استفاده کنید. برق تولید شده را می توان برای سرمایش، گرمایش و بسیاری اهداف دیگر استفاده کرد.

می توانید از این جایگزین تمیز بدون ایجاد آلودگی آب و هوا استفاده کنید. با به کارگیری نیروگاه برق خورشیدی در ارومیه شما همچنین به اندازه خود از گرمایش کره زمین جلوگیری می نمایید. مزیت اصلی یک نیروگاه خورشیدی این است که مصرف انرژی شما را به حداقل می رساند و باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی می گردد.

از آنجایی که نور خورشید به صورت رایگان و به میزان فراوانی در دسترس قرار دارد، برای تامین انرژی خانه خود با هیچ مشکلی برای تولید انرژی مواجه نخواهید شد. نیروگاه های خورشیدی، نور خورشید را به انرژی تبدیل می کنند. انواع مختلفی از نیروگاه های خورشیدی وجود دارد که در ادامه مهمترین آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع نیروگاه خورشیدی

عمدتاً از دو فناوری کلیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی جهت تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود. این فناوری ها شامل فناوری خورشیدی فتوولتائیک و فناوری حرارتی خورشیدی می باشند. فناوری فتوولتائیک مستقیماً نور خورشید را به برق تبدیل می کند، در حالی که فناوری حرارتی خورشیدی گرمای خورشید را جذب می کند. پس از گرفتن گرما، به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و سپس به برق تبدیل می شود. فناوری فتوولتائیک از پنل های سلول های نیمه هادی برای تولید مستقیم برق استفاده می کند.

پنل های فتوولتائیک برای تامین انرژی دستگاه های الکتریکی طراحی شده اند. اما کلکتورهای حرارتی خورشیدی برای تامین گرمایش منازل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک می توانند بیش از صدها هکتار زمین را برق رسانی کنند و انرژی مورد نیاز آن ها را تامین نمایند. جهت راه اندازی نیروگاه خورشیدی در ارومیه می توان از هر دو فناوری یاد شده استفاده کرد و اقدام به تولید برق نمود.

solar power plant

نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی

نیروگاه های فتوولتائیک به عنوان PV نیز شناخته می شوند و می توانند نور خورشید را مستقیما به برق تبدیل کنند. این نوع از نیروگاه های خورشیدی از سلول های فتوولتائیک استفاده می کند. این سلول ها با استفاده از آلیاژهای سیلیکون ساخته می شوند. این پنل ها در اشکال مختلف موجود می باشند. برخی از اشکال محبوب پنل های خورشیدی کریستالی و پنل های خورشیدی لایه نازک هستند. نیروگاه های خورشیدی PV معمولا ترجیح داده می شوند زیرا امکان ذخیره انرژی خورشیدی در باتری خورشیدی را فراهم می کنند و می توانند انرژی تولید شده را به شبکه توزیع نیز منتقل نمایند. نیروگاه های PV برای تبدیل برق از DC به AC به اینورتر نیاز دارند.

همانطور که در بالا ذکر شد، پنل های PV معمولا از مواد نیمه هادی تولید می شوند. هنگامی که فوتون های نور خورشید به مواد برخورد می کنند، الکترون های آزاد تولید می شوند. الکترون‌های آزاد از میان مواد عبور می‌کنند تا جریان الکتریکی مستقیم تولید کنند. کل فرآیند به عنوان اثر فوتوالکتریک شناخته می شود. برق DC تولید شده با استفاده از یک اینورتر به AC تبدیل می شود و در نهایت به شبکه منتقل می شود. پنل خورشیدی به کار رفته در نیروگاه PV با نیروگاه های حرارتی خورشیدی متفاوت هستند. با این حال، نیروگاه های حرارتی از راه های انتقال حرارت توسط مایع استفاده می کنند. مزیت پانل های PV این است که روی انرژی تمرکز نمی کنند. در عوض، فوتون ها را به انرژی تبدیل می کنند. شرکت آذرسولار با بهره گیری از توان و تخصص نیروهای کارآزموده می تواند جهت راه اندازی نیروگاه خورشیدی در ارومیه شما را یاری رساند و مشاوره های تخصصی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهد.

نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی

نیروگاه حرارتی خورشیدی

نیروگاه های حرارتی خورشیدی با جمع آوری گرمای حاصل از نور خورشید می توانند اقدام به تولید انرژی الکتریکی نمایند. این نوع نیروگاه های خورشیدی به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از نیروگاه‌های خطی، دیش خورشیدی و حرارتی خورشیدی سهموی. رایج ترین نوع این نیروگاه های خورشیدی شامل کلکتورهای خطی یا ظروف خورشیدی هستند و معمولاً از ردیف های موازی تشکیل می شوند.

نیروگاه حرارتی خورشیدی از نور خورشید برای تامین گرمایش مورد نیاز استفاده می کند و در دمای زیر 100 درجه سانتیگراد کار خواهد کرد. تاسیسات این نوع نیروگاه ها برای املاک مسکونی و تجاری در دسترس هستند. گرمای تولید شده را می توان برای انواع مختلف نیازهای صنعتی استفاده کرد. در نیروگاه های حرارتی خورشیدی کلکتورهای حرارتی خورشیدی گرمای نور خورشید را جذب می کنند و سپس گرما را به سیال انتقال حرارت که شامل آب، ضد یخ و هوا می باشد، منتقل می کنند، سپس سیال به مناطق مورد نظر منتقل می شود.

تفاوت بین نیروگاه حرارتی خورشیدی و نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی چیست؟

هر دو نیروگاه حرارتی خورشیدی و نیروگاه های فتوولتائیک خورشیدی از منبع مستقیم انرژی خورشیدی استفاده می کنند اما تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه بررسی می کنیم.

فن آوری

تفاوت عمده این نیروگاه ها در تکنولوژی مورد استفاده آن ها می باشد. نیروگاه های فتوولتائیک مبتنی بر اثر فتوولتائیک هستند و انرژی خورشید را مستقیما به برق تبدیل می کنند اما نیروگاه های حرارت خورشیدی از نور خورشید برای گرم کردن هر سیالی که ممکن است آب یا هوا باشد بسته به کاربرد استفاده می کنند.

کاربرد

نیروگاه های PV به طور مستقیم از انرژی خورشیدی، انرژی تولید می کنند. ولی سیستم های حرارتی سیال را برای انتقال انرژی گرم می کنند. گرمای تولید شده را می توان برای راه اندازی توربین گاز، موتور بخار یا موارد مشابه استفاده کرد. ظرفیت سیستم های PV  معادل 500 مگاوات است. اما ظرفیت سیستم های حرارتی کمتر از 400 مگاوات است. کاربرد اصلی نیروگاه حرارتی خورشیدی تامین گرمایش مورد نیاز در بخش های مختلف می باشد. با این حال، سیستم های فتوولتائیک، برق DC را مستقیماً از انرژی خورشیدی تولید می کنند.

برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی در ارومیه می توان از هر دو فناوری یاد شده استفاده نمود اما همانطور که گفته شد استفاده از فناوری فتوولتائیک برای این کار مناسب تر است.

نیروگاه برق خورشیدی

مزایای نیروگاه خورشیدی

  • انرژی خورشیدی یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر است که به صورت فراوان در دسترس قرار دارد.
  • پس از نصب، نیروگاه خورشیدی انرژی الکتریکی را با هزینه تقریباً صفر تولید می کند.
  • عمر یک نیروگاه خورشیدی بسیار زیاد است. پنل های خورشیدی می توانند تا 25 سال کار کنند.
  • این نیروگاه ها باعث آلودگی نمی شود و به محیط زیست هیچ گونه آسیبی نمی رسانند.
  • هیچ قطعه متحرکی در سلول های خورشیدی وجود ندارد. بنابراین، برای فعال نگه داشتن یک نیروگاه خورشیدی نیازی به تعمیر و نگهداری نیست.
  • هیچ صدایی تولید نمی کند.
  • نیروگاه های خورشیدی را می توان در هر زمینی نصب کرد. بنابراین، معیارهای انتخاب مکانی خاص مانند نیروگاه های حرارتی و آبی وجود ندارد.
  • نیروگاه خورشیدی را می توان در خانه یا آپارتمان نصب کرد. در این صورت هزینه انتقال انرژی کاهش می یابد زیرا انرژی را در نزدیکی محل مصرف تولید می نماید و هدررفت انرژی به حداقل می رسد.
  • در نیروگاه های متصل به شبکه، انرژی الکتریکی تولید شده می تواند مستقیماً به شبکه منتقل شود و این امر بار نیروگاه های معمولی را کاهش می دهد.

معایب نیروگاه خورشیدی

  • هزینه اولیه پنل خورشیدی بسیار بالاست.
  • برای تولید برق در مقادیر عمده به زمین بزرگی نیاز دارد.
  • نیروگاه خورشیدی فقط در کشورهایی نصب می‌شود که نور خورشید به طور موثری در دسترس است.
  • در یک جو ابری، نیروگاه خورشیدی نمی تواند به طور موثر کار کند.
  • راندمان پنل خورشیدی بسیار پایین است.
  • این نیروگاه زمانی که نور خورشید در دسترس باشد انرژی الکتریکی تولید می کند. در طول شب، این نیروگاه نمی تواند برق تولید کند. از این رو، اگر نیاز به استفاده از برق در شب دارید، باید یک باتری خورشیدی و شارژ کنترلر نصب کنید. این امر هزینه نگهداری سیستم خورشیدی را افزایش می دهد زیرا عمر باتری کوتاه است.
  • در یک نیروگاه فتوولتائیک، اینورتر مورد نیاز است که هزینه بر است و به نیروی انسانی ماهر و فناوری جدید برای همگام سازی با کیفیت برق شبکه نیاز دارد.
مدیر سایت
ارسال دیدگاه