خرید اینورتر خورشیدی

خرید اینورتر خورشیدی

اینورتر خورشیدی یک سیستم الکترونیکی است که برای تبدیل خروجی جریان برق DC یک پنل خورشیدی فتوولتائیک به جریان متناوب یا AC به کار می رود که در نهایت می‌تواند توسط کاربر نهایی مورد استفاده قرار گیرد. یک سیستم انرژی خورشیدی معمولی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است، یعنی پنل خورشیدی، شارژ کنترلر، باتری و در نهایت اینورتر. اینورتر جزء ضروری سیستم های خورشیدی است زیرا پنل خورشیدی به تنهایی قادر به تولید جریان متناوب نیست. از این رو برای خرید اینورتر خورشیدی باید بسیار دقت نمود. اینورتر خورشیدی متشکل از خازن های بزرگ است که علاوه بر بهبود خروجی اینورتر، به ذخیره انرژی نیز کمک می کند.

یک اینورتر معمولی از نظر کاربرد کلی آن برای کاربر نهایی با یک اینورتر خورشیدی یکسان است اما تفاوت اصلی آن ها در ترکیب مدار است. اینورتر خورشیدی از یک شارژ کنترلر خورشیدی و یک ترمینال برای اتصال باتری و پنل خورشیدی بهره می برد. اینورتر خورشیدی، مصرف کلی برق کاربر را کاهش می دهد و به طور موثر، هزینه ای را که برای پرداخت قبض برق ماهانه صرف می شود، کاهش می دهد.

یک اینورتر خورشیدی می تواند به طور کلی بر اساس خروجی ای که تولید می کند به سه نوع طبقه بندی شود، یعنی اینورتر موج سینوسی، اینورتر موج سینوسی اصلاح شده و اینورتر موج مربعی. تعداد بسیار زیادی از تجهیزات الکتریکی تنها با استفاده از اینورتر خورشیدی موج سینوسی کار می کنند از موتور گرفته تا اجاق های مایکروویو و غیره. در ادامه مطلب به بررسیی انواع اینورتر های خورشیدی و نکات مهم برای خرید اینورتر خورشیدی خواهیم چرداخت.

انواع اینورتر خورشیدی

به طور کلی اینورترهای خورشیدی به دو دسته اینورتر رشته ای و میکرو اینورتر تقسیم بندی می شوند. البته دسته بندی های مختلفی برای اینورتر ها در نظر گرفته می شود که از آن جمله می توان به انواع اینورتر بر اساس شکل موج، اتصال به شبکه و نوع اتصالات پنل ها اشاره نمود. آشنایی با انواع اینورترهای خورشیدی می تواند در انتخاب و خرید اینورتر خورشیدی مناسب بسیار مفید باشد.

اینورتر رشته ای

اینورتر رشته ای که به عنوان اینورتر مرکزی نیز شناخته می شود، دستگاهی است که برق DC تولید شده را از چندین پنل می گیرد و تمام آن را به برق AC تبدیل می کند. در یک سیستم انرژی خورشیدی که از یک اینورتر رشته ای استفاده می کند، همه پانل ها معمولاً به یک اینورتر مرکزی متصل می شوند. این اینورتر سپس تابلوی برق یا شبکه را با برق AC تغذیه می کند.

اینورترهای رشته‌ای برای استفاده در سیستم‌های انرژی خورشیدی ایده‌آل هستند، جایی که تمام پانل‌ها در یک جهت قرار دارند و اختلال کمی در سایه یا سایر عناصر مسدود کننده خورشید وجود دارد. استفاده از اینورترهای رشته ای در نیروگاه خورشیدی متداول می باشد. اینورترهای رشته ای ارزان‌ترین گزینه هستند و معمولاً در جایی نصب می‌شوند که به راحتی در دسترس باشند که همین مساله موجب می شود تا دسترسی و سرویس و نگهداری این دستگاه ها آسان تر باشد.

از آنجایی که این اینورترها به صورت گروهی و همزمان مجموعه ای از پنل های خورشیدی را مدیریت می کنند، کاهش تولید در یک پنل باعث کاهش عملکرد همه پنل ها می شود. اگر یکی از پنل های خورشیدی دچار مشکل شود و توان کمتری تولید کند، هر پنل در آن رشته در همان سطح پایین تر انرژی تولید می کند.

اینورتر رشته ای

مزایای اینورترهای رشته ای

  • محل نصب متمرکز
  • قیمت پایین تر
  • دسترسی آسان تر برای خدمات
  • نصب راحت تر

معایب اینورترهای رشته ای

  • بهره وری کمتر
  • گارانتی های ضعیف تر

میکرو اینورتر

میکرواینورتر همانطور که از نامش پیداست کوچکتر از اینورتر رشته ای است. میکرواینورترها به پنل‌های خورشیدی به صورت جداگانه متصل می‌شوند و انرژی تولید شده را بلافاصله قبل از ارسال آن به تابلوی توزیع برق به جریان AC تبدیل می‌کنند، جایی که با برق تولید شده توسط همه اینورترهای دیگر ترکیب می‌شود. یک سیستم انرژی خورشیدی که از میکرواینورترها استفاده می کند، اساساً هر پنل خورشیدی را به عنوان منبع برق AC در نظر می گیرد. میکرواینورترها برای استفاده در سیستم‌های انرژی خورشیدی که در آن همه پانل‌ها در جهت یکسانی نیستند یا جایی که پنل‌ها در برخی از روز سایه دارند، ایده‌آل هستند.

میکرواینورترها نسبت به اینورترهای رشته ای گران‌تر هستند. از آنجایی که میکرواینورترها به هر پنل متصل هستند به همین جهت برای سرویس دهی به آنها نیاز چک کردن پنل در محل نصب می باشد. این بدان معناست که تعمیر و نگهداری این نوع اینورترها می‌تواند کمی گران‌تر باشد. میکرواینورترها معمولاً دارای ضمانت‌های قوی‌تر و 25 ساله نسبت به اینورترهای رشته‌ای هستند که معمولاً حدود 12 سال هستند.

یک سیستم انرژی خورشیدی ممکن است از یک اینورتر رشته ای با بهینه سازهای انرژی نیز استفاده کند. بهینه سازهای برق، الکتریسیته را به جریان متناوب تبدیل نمی کنند. اما در عوض، بهینه سازهای انرژی این امکان را برای پنل ها فراهم می کنند که مستقل از یکدیگر انرژی تولید نمایند. اگر یکی از پنل ها در سایه باشد یا دچار ایرادی شده باشد، بقیه می توانند به کار خود ادامه دهند. کم و بیش، بهینه سازهای انرژی و میکرواینورترها یک کار را به روش های مختلف انجام می دهند.

میکرو اینورتر

مزایای میکرواینورترها

  • گارانتی قوی تر
  • کارآمد بودن
  • طول عمر بالاتر

معایب میکرواینورترها

  • قیمت بالاتر
  • سرویس و نگهداری سخت

نکات مهمی که قبل از خرید اینورتر خورشیدی باید در نظر بگیرید

در ادامه به چند نکته مهم اشاره می کنیم که باید قبل از خرید یک اینورتر خورشیدی برای خانه یا محل کار خود در نظر داشته باشید.

1- گواهینامه ایمنی اینورتر را بررسی کنید

مانند هر دستگاه دیگری، اینورترهای خورشیدی نیز باید از نظر سطح ایمنی بررسی شوند. بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که اینورتر خورشیدی آزمایش های کیفی را گذرانده باشد و از هر لحاظ کیفیت مطلوب و مناسب را داشته باشد.

2- آشنایی با اصطلاحات لازم

قبل از اینکه بخواهید یک اینورتر خورشیدی بخرید، باید با تمام اصطلاحات مربوطه به خوبی آشنا باشید تا بتوانید متناسب با نیاز خود اینور مورد نظر را خریداری نمایید. وات، وات ساعت، آمپر، آمپر ساعت و راندمان عملکرد اینورتر خورشیدی چند اصطلاحی هستند که باید به خوبی با آنها آشنا باشید.

solar inverter

3- انتخاب صحیح باتری

مدت زمانی که اینورتر خورشیدی شما دوام می آورد در واقع بیشتر به باتری آن بستگی دارد. بنابراین، بسیار ضروری است که باتری اینورتر خورشیدی خود را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید. ظرفیت باتری به عنوان حداکثر ساعاتی که یک باتری می تواند تمام دستگاه ها را تامین کند تعریف می شود. به عبارت دیگر، ظرفیت باتری را می توان با در نظر گرفتن حاصل ضرب توان مورد نیاز، بر حسب وات، و ساعت های پشتیبان، بر حسب ساعت، و تقسیم آن بر ولتاژ، بر حسب ولت به دست آورد.

4- دانستن رتبه بندی انرژی

یک اینورتر خورشیدی معمولاً در رتبه بندی های مختلف انرژی ارائه می شود. درجه ولتاژ یک اینورتر خورشیدی به عنوان تعداد وات اضافه باری که توسط اینورتر در یک بازه زمانی کوتاه اداره می شود، تعریف می شود. اینورترها با ولتاژهای مختلفی تولید می شوند. در حالت ایده‌آل، حدود 99 درصد از این دستگاه‌ها را می‌توان با رتبه‌بندی متفاوتی بین 3 تا 15 ثانیه پوشش داد.

5- اوج قدرت و ملاحظات توان معمولی

یک اینورتر برای تامین دو نوع توان مورد نیاز است : توان اوج و توان معمولی.

منظور از حداکثر توان در این مورد، حداکثر توانی است که یک اینورتر خورشیدی فقط برای مدت زمان کمی، معمولاً بین چند ثانیه تا 15 دقیقه، قادر به تامین آن است. وسایل خاصی وجود دارند که در هنگام راه‌اندازی به قدرت بسیار بالایی نسبت به عملکرد معمولی آنها پس از روشن شدن نیاز دارند. اینجاست که اوج قدرت استفاده می شود. برق با توان معمول، برقی است که توسط اینورتر به صورت ثابت پس از راه اندازی و پایدار شدن دستگاهی که برق را تامین می کند، تولید می شود.

برای خرید اینورتر خورشیدی با بهترین کیفیت می توانید به ما اطمینان کنید و از فروشگاه آذرسولار خرید نمایید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه